Els darrers anys, s’ha parlat molt sobre la desafecció ciutadana cap a la política i amb raó: són nombroses les institucions que semblaven pertànyer als polítics i no al poble. L’actitud de molts dels primers no ajudava en absolut; el sistema feia la resta. Ara, ja que la ciutadania no s’acosta a la política, s’ha posat de moda acostar la política a la ciutadania, com si la política fóra propietat dels polítics i els polítics férem un favor a la ciutadania i no, tampoc es tracta d’això. La participació ciutadana està en les arrels de la democràcia, no és un element ornamental. Ho direm d’una altra manera: sense participació ciutadana no hi ha democràcia real; hi ha processos electorals. I així portem quasi 40 anys.

A Bellreguard donarem un pas decidit cap a la democràcia real amb el Reglament de Participació Ciutadana. Un reglament que torna a les ciutadanes i ciutadans el poder perquè intervinguen de manera directa en les decisions que afecten al poble. Un reglament perquè les majors de 16 anys no hagen d’esperar fins els 18, els 19 o els 20 -a les primeres eleccions amb majoria d’edat- perquè se les escolte. Un reglament, finalment, que tindrà en compte les associacions i els col·lectius perquè expressen les seues inquietuds. I, per què no, donarem veu les candidatures que superen el 3% en les eleccions municipals, i que l’actual llei electoral no els permet obtindre representació.

Consells sectorials. Introduïm la Mesa d’Entitats on estaran representades les associacions, o el Consell del Poble, del que formaran part totes les empadronades majors de 16 anys, però també aquelles que, sense estar censades, demostren els seus vincles amb Bellreguard. El Consell del Poble, un òrgan on tothom està representat, és el lloc adient per a prendre les decisions que afecten al futur del poble. Pel que fa al dia a dia, el reglament podrà convocar, a proposta del ple, Grups d’Intervenció Participativa amb ciutadanes i ciutadans escollits aleatòriament per a escoltar el seu parer. I, evidentment, consultes populars.

En tot cas, el paper és molt sofert i allò important és posar-lo en funcionament, practicar la democràcia. Per això, des d’ara mateix que el reglament es troba en període d’esmenes, vull animar a la participació perquè és i ha de ser de totes i per a totes; perquè entre totes serà més fàcil buscar solucions i compartir el futur.

*Àlex Ruiz és portaveu del Grup municipal Compromís per Bellreguard i regidor de Participació Ciutadana

*Opinió publicada a Levante-EMV ed. la Safor, dimecres 18 de novembre de 2015